+8848 -414 Maciej Jurkowski
praca zbiorowa, Wydawca - LI Design, Kraków 2012

Zobacz profil na Facebook
www.lidesign.eu

414 metry poniżej poziomu morza to największa depresja na Ziemi, 8848 metrów ma najwyższy szczyt. Twórczość Macieja Jurkowskiego, architekta i dizajnera, to różnorodny pejzaż sięgający od jednego ekstremum do drugiego. Album prezentuje najciekawsze jego projekty z dwudziestu lat pracy – od mebli, przez przedmioty użytkowe, architekturę, po rzeźby.
Urodzony w 1969 roku Jurkowski łączy tradycję rzemieślniczą, z którą zapoznał się w zakopiańskiej szkole Kenara, z wizjonerskim i artystycznym sposobem myślenia. Filozofia nakazująca dizajnerowi podążać w pracy nad każdym projektem od zidentyfikowania problemu do jego najprostszego rozwiązania jest mu obca. Początkiem jest dla niego raczej fascynacja – ideą, kształtem, materiałem – a rezultat ma nie tyle odpowiadać na istniejące potrzeby użytkownika, ile go zaskakiwać i zmieniać.

Elżbieta Czyżewska
Adam Czyżewski

Miałem przyjemność spotykać Maćka Jurkowskiego wiele razy. Jego imponująca otwartość intelektualna i pasja, z jaką podchodzi do projektowania, zrobiły na mnie wrażenie już na samym początku naszej znajomości. Wyjątkowe i niekonwencjonalne projekty Maćka są pełne optymizmu i pozytywnych wibracji. Oprócz pasji w dziedzinie projektowania widać również u niego upodobanie do rozważania zagadnień, nad którymi powinien zastanowić się każdy twórca, na przykład kwestii roli aspektów kulturowych w świecie dizajnu i architektury. Życzę Maćkowi z całego serca, aby zachował swoją wyjątkowość i niezależność intelektualną i aby jego dalsze życie było równie pełne sukcesów. Z przyjemnością czekam na nasze następne spotkanie.

Philippe Grohe

+8848 -414 Maciej Jurkowski
praca zbiorowa, Wydawca - LI Design, Kraków 2012

Zobacz profil na Facebook
www.lidesign.eu

414 metry poniżej poziomu morza to największa depresja na Ziemi, 8848 metrów ma najwyższy szczyt. Twórczość Macieja Jurkowskiego, architekta i dizajnera, to różnorodny pejzaż sięgający od jednego ekstremum do drugiego. Album prezentuje najciekawsze jego projekty z dwudziestu lat pracy – od mebli, przez przedmioty użytkowe, architekturę, po rzeźby.
Urodzony w 1969 roku Jurkowski łączy tradycję rzemieślniczą, z którą zapoznał się w zakopiańskiej szkole Kenara, z wizjonerskim i artystycznym sposobem myślenia. Filozofia nakazująca dizajnerowi podążać w pracy nad każdym projektem od zidentyfikowania problemu do jego najprostszego rozwiązania jest mu obca. Początkiem jest dla niego raczej fascynacja – ideą, kształtem, materiałem – a rezultat ma nie tyle odpowiadać na istniejące potrzeby użytkownika, ile go zaskakiwać i zmieniać.

Elżbieta Czyżewska
Adam Czyżewski

Miałem przyjemność spotykać Maćka Jurkowskiego wiele razy. Jego imponująca otwartość intelektualna i pasja, z jaką podchodzi do projektowania, zrobiły na mnie wrażenie już na samym początku naszej znajomości. Wyjątkowe i niekonwencjonalne projekty Maćka są pełne optymizmu i pozytywnych wibracji. Oprócz pasji w dziedzinie projektowania widać również u niego upodobanie do rozważania zagadnień, nad którymi powinien zastanowić się każdy twórca, na przykład kwestii roli aspektów kulturowych w świecie dizajnu i architektury. Życzę Maćkowi z całego serca, aby zachował swoją wyjątkowość i niezależność intelektualną i aby jego dalsze życie było równie pełne sukcesów. Z przyjemnością czekam na nasze następne spotkanie.

Philippe Grohe

Księga Trendów
praca zbiorowa, wydawnictwo Meble .Pl, Białystok 2015

Rzetelna praca bez kompromisów
Trendy w dzisiejszym projektowaniu, specjalnie mnie nie interesują i nie dotyczą. Nie pracuję na zlecenie. Moje projekty realizuję a potem są dostępne na zamówienie. Muszę je sam w pełni akceptować. Realizuję projekty rzetelnie analizując i opracowując każdy detal. Projektowany przedmiot rysuję, modeluję i prototypuję, potem wykonuję, w zależności od przeznaczenia, jako pojedynczy egzemplarz, w krótkiej serii, lub na zamówienie. Nie uznaję kompromisów. Jeżeli z pracy nie jestem zadowolony nie zmieniam projektu za wszelką cenę, rezygnuję z niego. Moich prac nie wykonują wielkie fabryki, ale perfekcyjni rzemieślnicy. Obiekty projektowane dla Total Objects Collection (TOC) opracowuję technologicznie z Eugeniuszem Kozłowskim. Dzięki tej współpracy nie ma rzeczy niemożliwych do zrealizowania.

Ideał – prosta, logiczna forma, innowacyjność, konsekwencja
Przedmiot musi być tak prosty jak tylko możliwe. Powtarzam to studentom: dodawać można w nieskończoność, odejmowanie jest sztuką. Czym prostsza rzecz - tym lepiej. Podam 3 przykłady dzieł w interesujących mnie, dziedzinach: - architektura: budynek „Arche de Triomphe de La Defense”, Johanna Otto von Spreckelsena, - design: przedmiot „Wyciskarka do cytrusów”, Philippe’a Starcka, - sztuka: obraz „Czarny kwadrat na białym tle”, Kazimierza Malewicza.
Wielką sztuką jest stworzenie obiektu zauważalnego, zapamiętanego i wiecznie trwającego, jak piramidy. Mimo upływającego czasu, rozwoju coraz to nowocześniejszych technologii, stale zdobywanych doświadczeń nie potrafię wymienionym przykładom dorównać a co dopiero pójść dalej. To obiekty logiczne i proste w formie. Charakteryzuje je wspólna cecha – innowacyjne podejście do tematu, bez zapatrzenia, naśladownictwa. Twórcy tych prac odcięli się od trendu i podążyli konsekwentnie własnymi drogami.

Determinacja i upór
Życie kreują zdeterminowani i uparci jak osły, często wyśmiewani ”wariaci”, których utopijne idee z czasem stają się powszechne i oczywiste dla ogółu, stają sie trendem. Nikt już wtedy nie pamięta początków ich powstawania, poświęcenia i uporu twórców zwanych teraz prekursorami i geniuszami, jeżeli tylko ich się pamięta.

Współczesny trend - nie mylmy trendu ze stylem
Jaki sens ma permanentne projektowanie i produkowanie kolejnych stołów, lamp i krzeseł? Wszystkie są jednakowe, powstają na chwilę by ustąpić kolejnym, takim samym. Świat krzyczy, lubi sensację. Przestajemy myśleć. Trend stał się odruchem. To, co do dzisiaj uznajemy za doskonałe, stworzyli w przeszłości projektanci, tacy jak: Charles i Ray Eamsowie, Charlotte Perriand, Jean Prouvé i innym. Ich projekty przetrwały próbę czasu, zapewnie dlatego, że w pracy łączyli inżynierską logikę architekta z wiedzą designera o ergonomii i użytkowej potrzebie produktu oraz polotem artysty-indywidualisty. Skoro ich myśl jest do dzisiaj aktualna, po co nam wątpliwe obiekty na sezon. To byli i wciąż są prawdziwi mistrzowie. Oni mieli własny styl.

Świadoma izolacja.
Trend jest niebezpieczny, gdyż to ogólna tendencja, ukierunkowanie. Łatwo się zapętlić i zacząć kopiować innych. Dlatego odrzucam trendy – nigdy nikogo nie naśladuję, a inspiracji szukam w klasyce. Czasem zmieniam zdanie, ale nie zmieniam ideału.
Mój trend to moja Energia i powszechnie znane stwierdzenie – „mniej znaczy więcej”.
Jeśli kiedykolwiek, przez niezrozumiałą nieuwagę stworzył bym trend, to natychmiast się z tego wycofam.
Jeśli życie zmusi mnie do wykonywania w życiu czegoś innego, zostawię obecne zajęcie i nigdy do niego nie wrócę.
Obserwacja i dialog oraz umiejętność słuchania. Z tego zawsze wynikają dobre rzeczy. Ludzie współpracując uzupełniają się i wówczas mają szansę powstać prawdziwe dzieła. Życie i praca polega na wspólnym działaniu.
Ponadczasowe projekty to często praca całego życia, albo paradoksalnie przypadek, ale to już inna sprawa, taki przypadek. Walczę o to.

Księga Trendów
praca zbiorowa, wydawnictwo Meble .Pl, Białystok 2015

Rzetelna praca bez kompromisów
Trendy w dzisiejszym projektowaniu, specjalnie mnie nie interesują i nie dotyczą. Nie pracuję na zlecenie. Moje projekty realizuję a potem są dostępne na zamówienie. Muszę je sam w pełni akceptować. Realizuję projekty rzetelnie analizując i opracowując każdy detal. Projektowany przedmiot rysuję, modeluję i prototypuję, potem wykonuję, w zależności od przeznaczenia, jako pojedynczy egzemplarz, w krótkiej serii, lub na zamówienie. Nie uznaję kompromisów. Jeżeli z pracy nie jestem zadowolony nie zmieniam projektu za wszelką cenę, rezygnuję z niego. Moich prac nie wykonują wielkie fabryki, ale perfekcyjni rzemieślnicy. Obiekty projektowane dla Total Objects Collection (TOC) opracowuję technologicznie z Eugeniuszem Kozłowskim. Dzięki tej współpracy nie ma rzeczy niemożliwych do zrealizowania.

Ideał – prosta, logiczna forma, innowacyjność, konsekwencja
Przedmiot musi być tak prosty jak tylko możliwe. Powtarzam to studentom: dodawać można w nieskończoność, odejmowanie jest sztuką. Czym prostsza rzecz - tym lepiej. Podam 3 przykłady dzieł w interesujących mnie, dziedzinach: - architektura: budynek „Arche de Triomphe de La Defense”, Johanna Otto von Spreckelsena, - design: przedmiot „Wyciskarka do cytrusów”, Philippe’a Starcka, - sztuka: obraz „Czarny kwadrat na białym tle”, Kazimierza Malewicza.
Wielką sztuką jest stworzenie obiektu zauważalnego, zapamiętanego i wiecznie trwającego, jak piramidy. Mimo upływającego czasu, rozwoju coraz to nowocześniejszych technologii, stale zdobywanych doświadczeń nie potrafię wymienionym przykładom dorównać a co dopiero pójść dalej. To obiekty logiczne i proste w formie. Charakteryzuje je wspólna cecha – innowacyjne podejście do tematu, bez zapatrzenia, naśladownictwa. Twórcy tych prac odcięli się od trendu i podążyli konsekwentnie własnymi drogami.

Determinacja i upór
Życie kreują zdeterminowani i uparci jak osły, często wyśmiewani ”wariaci”, których utopijne idee z czasem stają się powszechne i oczywiste dla ogółu, stają sie trendem. Nikt już wtedy nie pamięta początków ich powstawania, poświęcenia i uporu twórców zwanych teraz prekursorami i geniuszami, jeżeli tylko ich się pamięta.

Współczesny trend - nie mylmy trendu ze stylem
Jaki sens ma permanentne projektowanie i produkowanie kolejnych stołów, lamp i krzeseł? Wszystkie są jednakowe, powstają na chwilę by ustąpić kolejnym, takim samym. Świat krzyczy, lubi sensację. Przestajemy myśleć. Trend stał się odruchem. To, co do dzisiaj uznajemy za doskonałe, stworzyli w przeszłości projektanci, tacy jak: Charles i Ray Eamsowie, Charlotte Perriand, Jean Prouvé i innym. Ich projekty przetrwały próbę czasu, zapewnie dlatego, że w pracy łączyli inżynierską logikę architekta z wiedzą designera o ergonomii i użytkowej potrzebie produktu oraz polotem artysty-indywidualisty. Skoro ich myśl jest do dzisiaj aktualna, po co nam wątpliwe obiekty na sezon. To byli i wciąż są prawdziwi mistrzowie. Oni mieli własny styl.

Świadoma izolacja.
Trend jest niebezpieczny, gdyż to ogólna tendencja, ukierunkowanie. Łatwo się zapętlić i zacząć kopiować innych. Dlatego odrzucam trendy – nigdy nikogo nie naśladuję, a inspiracji szukam w klasyce. Czasem zmieniam zdanie, ale nie zmieniam ideału.
Mój trend to moja Energia i powszechnie znane stwierdzenie – „mniej znaczy więcej”.
Jeśli kiedykolwiek, przez niezrozumiałą nieuwagę stworzył bym trend, to natychmiast się z tego wycofam.
Jeśli życie zmusi mnie do wykonywania w życiu czegoś innego, zostawię obecne zajęcie i nigdy do niego nie wrócę.
Obserwacja i dialog oraz umiejętność słuchania. Z tego zawsze wynikają dobre rzeczy. Ludzie współpracując uzupełniają się i wówczas mają szansę powstać prawdziwe dzieła. Życie i praca polega na wspólnym działaniu.
Ponadczasowe projekty to często praca całego życia, albo paradoksalnie przypadek, ale to już inna sprawa, taki przypadek. Walczę o to.

Polish Design: Uncut
autorzy Czesława Frejlich i Dominik Lisik, wydawnictwo IAM, Warszawa 2013

Polish Design: Uncut
autorzy Czesława Frejlich i Dominik Lisik, wydawnictwo IAM, Warszawa 2013

New Chairs. Design, Technology and Materials
Mel Byars. Wydawca - Laurence King Publishing Ltd London, UK 2006.

New Chairs. Design, Technology and Materials
Mel Byars. Wydawca - Laurence King Publishing Ltd London, UK 2006.

Jan Paweł II
Praca zbiorowa. Wydawca - Komitet Organizacyjny Wizyty Jana Pawła II w Sosnowcu przy Kurii Diecezjalnej, Sosnowiec 1999

Jan Paweł II
Praca zbiorowa. Wydawca - Komitet Organizacyjny Wizyty Jana Pawła II w Sosnowcu przy Kurii Diecezjalnej, Sosnowiec 1999

Design Scene
Praca zbiorowa. Wydawca – Japan Design Foundation, Osaka, Japan 1997

Design Scene
Praca zbiorowa. Wydawca – Japan Design Foundation, Osaka, Japan 1997